Sleutelcompetentie: lichamelijke en geestelijke gezondheid
In deze sleutelcompetentie is er aandacht voor het opbouwen, onderhouden en versterken van een gezonde levensstijl. De thema’s die hier behandeld worden zijn voeding, hygiëne, seksualiteit, EHBO en mogelijk verslavende middelen/handelingen. Daarnaast wil de competentie focussen op het opbouwen, onderhouden en versterken van een fysiek actieve levensstijl waarbij motorische vaardigheden, dagelijks bewegen en het plezier in bewegen en samenspelen centraal staan.
Veilig gedrag
Veiligheid is een belangrijke bouwsteen om jongeren te sensibiliseren tot veilig gedrag. Mentaal welbevinden is een andere bouwsteen van deze sleutelcompetentie. Hier wordt de basis gelegd om jongeren de instrumenten te geven om stress het hoofd te bieden. De leerling leert reflecteren en praten over zelfvertrouwen, zelfbeeld en emoties en leert gedachten, gevoelens, gedragingen en mogelijke gevolgen benoemen. Leerlingen verkennen ook samen het hulpverleningsaanbod.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Level Up: Magazine over gezond gamen
Ons nieuw magazine over gezond gamen is nu beschikbaar: Level Up! Het bevat 32 interactieve en inzichtrijke A4 pagina’s rond gezond gamen en digitale balans.
Wat zit er onder andere in?
- uitleg over de wereld van games: evolutie, soorten …
Fysiek materiaal -
Bewegen is leven: Instagrampagina
Deze instagrampagina bevat korte video’s met inspiratie voor bewegingsactiviteiten.
WebsiteLeerkracht -
Over de grens: Een spel over de wereld, alcohol, vriendschap, gamen en nog veel andere dingen
Deze spelmethodiek over tabak, alcohol, illegale drugs, gokken en gamen is ontwikkeld op maat van jonge asielzoekers en vluchtelingen.
Over de grens is een spel waarbij verschillende teams tegen elkaar spelen. Het taalgebruik is eenvoudig. De …
Fysiek materiaal -
Livesaver: Serious game reanimatie en verstikking
Red de levens van Jake, Peter, Rebecca en Harry. Ervaar aan de hand van deze serious game hoe je eerste hulp verleent bij een ernstige verslikking en bij hartfalen.
Interactieve oefening (28)Leerkracht -
Nomofobietest: Verslaafd aan je smartphone? - Explobots
Aan de hand van dit werkblaadje kunnen de leerlingen een nomofobietest afleggen om zo te ontdekken of ze verslaafd zijn aan hun smartphone of niet.
Downloadbaar lesmateriaal (9) -
Praten over sexting met studenten en leerlingen
Hoe praat je het best met tieners over sexting? In dit artikel bespreken de auteurs een mogelijke aanpak. Daarbij geven ze tips en links over wat je als leerkracht moet weten en wat je kan doen als je het met jongeren hebt over de mogelijke …
Artikel (10)Leerkracht -
Digitale oriëntatie: Apps en tools
Website met een overzicht van verschillende apps en tools om er met jouw leerlingen op uit te trekken. De verschillende tools worden onderverdeeld in drie categorieën:
- routeplatformen (bv. RouteYou, Google My Maps,...);
- citygames …
Website (4)Leerkracht -
Friend Zone: Online escapegame
In samenwerking met IBM, Child Focus en Luca ontwikkelde Technopolis een unieke online escape game voor klassen. Een nieuw sociaal media platform en verborgen IP-adressen vormen het voorwerp van een digitale en sociale beproeving die aansluit bij …
Aankondiging (8) -
Nettiquette - Explobots
Nettiquette is een samenvoeging van de woorden netwerk en etiquette. Het zijn normen met betrekking tot het gedrag op het internet en alles wat daarbij hoort zoals het gebruik van smartphone, e-mail, sociale media...
In dit document worden 31 van …
Downloadbaar lesmateriaal (47) -
VRKeer: Immersief leertraject voor verkeersinzicht bij fietsers
VRkeer is een serious game in virtual reality (VR), die leerlingen van de derde graad lager en de eerste graad secundair onderwijs meer verkeersinzicht wil bijbrengen via interactieve oefeningen.
Leerlingen worden met behulp van een VR-bril en een op …
App of software -
A Guide to Report Inappropriate Content on Social Media
Het doel van deze gids is om studenten en opvoeders adequate informatie te geven over wat ze kunnen doen om ongepaste of beledigende inhoud aan beheerders te melden van een applicatie voor sociale media.
De sociale media applicaties die je …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Sexting: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je beeld- en geluidsfragmenten over sexting, samen met meer context en concrete lestips.
Deze collectie werd aangemaakt voor de KLAAR-aflevering Sexting van VRT NWS.
Bekijk de collectie Uitgeklaard: sexting op Het Archief voor …
Video