Sleutelcompetentie: digitale competenties
De eindtermen onder deze sleutelcompetentie zijn op drie bouwstenen gebaseerd.
De eerste bouwsteen zet in op het beheersen van basisprogramma’s om te creëren, participeren en interageren met als doel jongeren op een efficiënte manier met de desbetreffende technologie te leren werken.
Basiskennis informatica
De eindtermen die onder de tweede bouwsteen vallen, focussen op basiskennis en vaardigheid op het vlak van informatica. Leerlingen voorbereiden op een leven en loopbaan in een snel evoluerende digitale wereld noodzaakt dat die leerlingen de onderliggende werking van digitale infrastructuur en toepassingen begrijpen en leren programmeren.
De laatste bouwsteen zet in op verantwoord, kritisch en ethisch omgaan met digitale en niet-digitale media en informatie. Een belangrijk aspect hiervan is dat leerlingen met portretrecht, intellectueel eigendomsrecht en licenties omgaan en het toepassen.
E-identiteit en e-reputatie
De manier waarop de digitalisering van informatie en communicatie het leven en de relatie met anderen beïnvloedt, heeft namelijk ethische, sociale, juridische en economische aspecten. Het beheren van de e-identiteit en e-reputatie zijn daar een belangrijk onderdeel van.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Wat is grooming?: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je audio en video voor een les over grooming. De redactie van Het Archief voor Onderwijs zocht naar sprekend beeldmateriaal en geknipte fragmenten om dit onderwerp voor de klas te brengen. Gebruik de collectie om je les op …
VideoNieuw -
Informaticawetenschappen en AI in de les: Evenement
2LinK² organiseert zijn derde congres met als thema informaticawetenschappen en AI in de les. Het volledige programma kan je terugvinden op de website. Er zijn tal van keuzemogelijkheden per sessie:
Keuzes sessie 1:
- AI in de klas: van A tot …
Nascholing of activiteit -
Basis computerbegrippenspel
Dit memoryspel laat je kennis maken met basis computerbegrippen. Je kan het spel alleen spelen maar het is nog leuker om het samen te spelen.
Interactieve oefening -
Win een codeerworkshop voor jouw klas
Op maandag 14 oktober 2024 gaat de volgende editie van het Codefestival door te Brussel.
Tussen 10 uur en 12 uur kunnen jouw leerlingen deelnemen aan het grote codehoekenwerk waarbij ze ondergedompeld worden in de wereld van het …
Aankondiging -
EU Code Week Teach Day: Webinar
EU Code Week Teach Day is een online evenement met als doel digitale creativiteit en coderen in de klas te vieren.
Dit online evenement bracht onderwijsexperts uit verschillende vakgebieden samen en bood discussies over het verleden, heden en …
Video -
Werkvormenbingo: aan de slag met filmpjes en audio in je lessen
Audiovisueel materiaal: dat is méér dan kijken en luisteren. Filmpjes en audiofragmenten kan je op zoveel meer manieren inzetten in de les dankzij Het Archief voor Onderwijs.
Maar wat zijn al die mogelijkheden dan en hoe begin je eraan? …
Downloadbaar lesmateriaal -
Werken met het toetsenbord: Visual
Hebben jij of jouw leerlingen het soms moeilijk met het vinden van de juiste toetsencombinaties voor het euroteken of het apenstaartje (@) of letters zoals é, ç, ê ... ? Deze toetsenbordafbeelding leert jouw leerlingen meteen …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
LeerID Leerlingloket: Handleiding voor leerlingen
Op deze pagina vind je de handleiding waarmee leerlingen aan de slag kunnen gaan met het LeerID Leerlingloket. Het LeerID Leerlingloket is het leerlingengedeelte van LeerID. Hier kunnen leerlingen zich aanmelden om hun account zelf te …
Downloadbaar lesmateriaal -
LeerID Schoolloket: Technische ondersteuning voor beheerder
Op deze pagina vind je de handleidingen en informatie die je als LeerID-beheerder nodig hebt om te werken met LeerID:
- Hoe maak je LeerID-accounts aan en hoe beheer je ze daarna?
- Hoe kan je applicaties zichtbaar maken voor je leerlingen in het LeerID …
Downloadbaar lesmateriaal -
LeerID: Eén sleutel voor digitale leermiddelen
LeerID is de single sign-on oplossing ontwikkeld door de Vlaamse overheid. Met LeerID kunnen leerlingen van het basis- en secundair onderwijs met één gebruikersnaam en één wachtwoord inloggen op verschillende digitale …
Website -
Games in de klas: Richtlijnen voor succesvolle leerdoelen
Het handboek Games in de klas is bedoeld als leidraad voor leerkrachten die videogames in hun lessen willen verwerken. Je vindt er de achtergrondkennis in die je nodig hebt om videogames in te zetten als educatieve tools. Er staan ook heel wat …
Downloadbaar lesmateriaal -
Kinderrechten in de digitale wereld
Voor de participatieve ontwikkeling van een animatievideo over kinderrechten in de digitale wereld werden een aantal workshops in verschillende scholen gegeven. Hiervoor werd een infobundel ontwikkeld die KeKi graag ter beschikking …
Downloadbaar lesmateriaal