Sleutelcompetentie: digitale competenties
De eindtermen onder deze sleutelcompetentie zijn op drie bouwstenen gebaseerd.
De eerste bouwsteen zet in op het beheersen van basisprogramma’s om te creëren, participeren en interageren met als doel jongeren op een efficiënte manier met de desbetreffende technologie te leren werken.
Basiskennis informatica
De eindtermen die onder de tweede bouwsteen vallen, focussen op basiskennis en vaardigheid op het vlak van informatica. Leerlingen voorbereiden op een leven en loopbaan in een snel evoluerende digitale wereld noodzaakt dat die leerlingen de onderliggende werking van digitale infrastructuur en toepassingen begrijpen en leren programmeren.
De laatste bouwsteen zet in op verantwoord, kritisch en ethisch omgaan met digitale en niet-digitale media en informatie. Een belangrijk aspect hiervan is dat leerlingen met portretrecht, intellectueel eigendomsrecht en licenties omgaan en het toepassen.
E-identiteit en e-reputatie
De manier waarop de digitalisering van informatie en communicatie het leven en de relatie met anderen beïnvloedt, heeft namelijk ethische, sociale, juridische en economische aspecten. Het beheren van de e-identiteit en e-reputatie zijn daar een belangrijk onderdeel van.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
ySKILLS: Toolkit
The toolkit is divided into five modules, each covering different aspects of digital competencies:
- What are digital skills?
- What do we know from research about digital skills?
- How do we measure digital skills?
- Survey results on digital skills among …
Translated by
Downloadable resource -
Digital Data Literacy: Online Course
A complete digital data literacy course for educators. This course is based on the EU's DigiCompEdu and DigiComp 2.1 objectives, with digital competences needed for tomorrow's citizens.
The course provides teachers with basic skills and …
Translated by
Downloadable resourceTeacher, Pedagogical counsellor -
Space Shelter: A game around safe internet
Space Shelter is an interactive game about online safety.
You will learn about the following topics:
- create a strong password;
- two-step verification;
- recognize phishing.
Translated by
Interactive exercise (6)Student (teacher training) -
Do you recognize a phishing attempt?
It can be harder than you think to spot phishing emails. In phishing, hackers try to get your personal information to pass by pretending to be someone you know.
In this online exercise you will try to recognize phishing emails/messages. With every …
Translated by
Interactive exercise (19)Teacher