Sleutelcompetentie: digitale competenties
De eindtermen onder deze sleutelcompetentie zijn op drie bouwstenen gebaseerd.
De eerste bouwsteen zet in op het beheersen van basisprogramma’s om te creëren, participeren en interageren met als doel jongeren op een efficiënte manier met de desbetreffende technologie te leren werken.
Basiskennis informatica
De eindtermen die onder de tweede bouwsteen vallen, focussen op basiskennis en vaardigheid op het vlak van informatica. Leerlingen voorbereiden op een leven en loopbaan in een snel evoluerende digitale wereld noodzaakt dat die leerlingen de onderliggende werking van digitale infrastructuur en toepassingen begrijpen en leren programmeren.
De laatste bouwsteen zet in op verantwoord, kritisch en ethisch omgaan met digitale en niet-digitale media en informatie. Een belangrijk aspect hiervan is dat leerlingen met portretrecht, intellectueel eigendomsrecht en licenties omgaan en het toepassen.
E-identiteit en e-reputatie
De manier waarop de digitalisering van informatie en communicatie het leven en de relatie met anderen beïnvloedt, heeft namelijk ethische, sociale, juridische en economische aspecten. Het beheren van de e-identiteit en e-reputatie zijn daar een belangrijk onderdeel van.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Mon smoothie préféré: Tâche intégrée
In deze opdracht stellen de leerlingen een smoothie mondeling voor aan de hand van een presentatie. Op die manier worden verschillende zaken geëvalueerd:
- woordenschat
- spreekvaardigheid
- spelling
- ICT
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Sprites maken in ZIM Kids: ZIMjs
Hier laten we zien hoe kinderen toegang krijgen tot Sprite-animaties in JavaScript als ze de overstap maken naar programmeertaal. We coderen in de ZIM Kids-editor genaamd Slate.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Picture Book Maker: Online je eigen kinderboek maken en publiceren
Met Picture Book Maker van Culture Street kan je je eigen kinderboek maken en publiceren. Je kiest uit verschillende achtergronden, personages en voorwerpen om je verhaal vorm te geven. Je kan ook tekst toevoegen en je boek een titel en een auteur …
App of softwareLeerkracht, Ander -
Programmeren met ZIM: Opname workshop
In deze video praat Karel Rosseel over coderen met ZIM. ZIM is een algemeen Canvas Framework met JavaScript waarmee iedereen, van beginners tot professionals, kan leren coderen.
Dit is de opname van een workshop tijdens de Europese conferentie van …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
ySKILLS: Toolkit
De toolkit is verdeeld in vijf modules die elk verschillende aspecten van digitale competenties behandelen:
- Wat zijn digitale vaardigheden?
- Wat weten we uit onderzoek over digitale vaardigheden?
- Hoe meten we digitale vaardigheden?
- Survey resultaten …
Downloadbaar lesmateriaal -
Gratis bijscholingen dit voorjaar: Inspirerend audiovisueel materiaal en lestips!
Meer inspelen op de actualiteit met audio en video in je klas? Werkvormen met audiovisueel materiaal voor jouw vak? Samen met collega’s lesmateriaal maken en delen? Het Archief voor Onderwijs zorgt voor een kick-start met gratis workshops, …
Aankondiging -
Talkr: Laat foto's praten
De app Talkr laat jou toe om foto's te laten spreken. Door eigen of andere foto's te importeren breng je het personage op de foto als het ware tot leven.
De app Talkr Live biedt dezelfde mogelijkheden. Hierbij is het echter mogelijk om live op …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Functionaliteiten SprintPlus: Poster
Een overzicht van de verschillende functionaliteiten in SprintPlus en SprintPlus online.
Downloadbaar lesmateriaal -
Ontdek Latijn met Minecraft
De leerlingen ontdekken de taal, cultuur en het leven van de Romeinen door middel van een aangepaste Minecraftwereld.
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Codéfi robotique et objets connectés
CoDéfi wil leraren zo goed mogelijk ondersteunen bij het computationeel denken. Het webplatform is ontwikkeld voor het delen van projecten, uitdagingen en video's over robotica.
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator, … -
BabbelArt: Bordspel en online game over kunst en cultuur
BabbelArt is een tweetalige tool om te peilen naar de culturele motivaties, drempels, talenten en interesses van een groep of klas. Zo kunnen groepsbegeleiders, vormingsmedewerkers en leerkrachten waardevolle informatie verzamelen om mee aan de …
Fysiek materiaal (4) -
SprintPlus: Oefenboekjes
Met deze oefenboekjes kan je de verschillende functionaliteiten van SprintPlus 3 (Windows) en sprintplus.online (webapp) inoefenen.
Downloadbaar lesmateriaal (31)