Sleutelcompetentie: digitale competenties
De eindtermen onder deze sleutelcompetentie zijn op drie bouwstenen gebaseerd.
De eerste bouwsteen zet in op het beheersen van basisprogramma’s om te creëren, participeren en interageren met als doel jongeren op een efficiënte manier met de desbetreffende technologie te leren werken.
Basiskennis informatica
De eindtermen die onder de tweede bouwsteen vallen, focussen op basiskennis en vaardigheid op het vlak van informatica. Leerlingen voorbereiden op een leven en loopbaan in een snel evoluerende digitale wereld noodzaakt dat die leerlingen de onderliggende werking van digitale infrastructuur en toepassingen begrijpen en leren programmeren.
De laatste bouwsteen zet in op verantwoord, kritisch en ethisch omgaan met digitale en niet-digitale media en informatie. Een belangrijk aspect hiervan is dat leerlingen met portretrecht, intellectueel eigendomsrecht en licenties omgaan en het toepassen.
E-identiteit en e-reputatie
De manier waarop de digitalisering van informatie en communicatie het leven en de relatie met anderen beïnvloedt, heeft namelijk ethische, sociale, juridische en economische aspecten. Het beheren van de e-identiteit en e-reputatie zijn daar een belangrijk onderdeel van.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Wat is grooming?: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je audio en video voor een les over grooming. De redactie van Het Archief voor Onderwijs zocht naar sprekend beeldmateriaal en geknipte fragmenten om dit onderwerp voor de klas te brengen. Gebruik de collectie om je les op …
VideoNieuw -
Gratis bijscholingen dit voorjaar: Inspirerend audiovisueel materiaal en lestips!
Meer inspelen op de actualiteit met audio en video in je klas? Werkvormen met audiovisueel materiaal voor jouw vak? Samen met collega’s lesmateriaal maken en delen? Het Archief voor Onderwijs zorgt voor een kick-start met gratis workshops, …
Aankondiging -
Level Up: Magazine over gezond gamen
Ons nieuw magazine over gezond gamen is nu beschikbaar: Level Up! Het bevat 32 interactieve en inzichtrijke A4 pagina’s rond gezond gamen en digitale balans.
Wat zit er onder andere in?
- uitleg over de wereld van games: evolutie, soorten …
Fysiek materiaal -
Gezondheidstips op sociale media: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je audio en video voor een les over gezondheidstips op sociale media. De redactie van Het Archief voor Onderwijs zocht naar sprekend beeldmateriaal en geknipte fragmenten om dit onderwerp voor de klas te brengen. Gebruik de …
Video -
Sextortion: Uitlegvideo ter preventie
In deze video leer je alles over sextortion en hoe je jezelf effectief kunt beschermen tegen deze vorm van online afpersing. Sextortion is een groeiend probleem waar steeds meer mensen slachtoffer van worden en het is van cruciaal belang om op …
VideoLeerkracht -
EDUbox Gezondheid: Interactieve video
De interactieve video over gezondheidszorg is bestemd voor leerlingen uit het secundair onderwijs. Zij kunnen deze les individueel en op een moment naar keuze volgen. Wetenschapsjournalist Koen Wauters neemt de leerlingen mee op …
Interactieve oefening -
Arcade: Werking van spelconsoles
In Arcade onderzoeken de leerlingen de werking van spelconsoles door een blik te werpen op de evolutie en ontdekken ze hoe het gegevensverwerkend proces wordt uitgevoerd door de hardware. Ze maken kennis met bits en bytes en doen een …
Fysiek materiaal -
EDUbox Teamwork: Educatieve tool
Deze EDUbox is een online doe-box waarbij de focus ligt op de vaardigheden van de leerlingen. Ze krijgen ludieke, interactieve opdrachten die hen confronteren met de complexiteit van samenwerken. Onder het motto ‘Alleen ga je sneller, samen …
Downloadbaar lesmateriaal -
KLAAR-collectie over cyberpesten en 13 andere thema's
Bekijk in deze oefening een KLAAR-video over cyberpesten en los de vragen op.
Interactieve oefening (13)Leerkracht -
Voedingsdriehoek: ICT-opdracht
ICT-opdracht over de nieuwe voedingsdriehoek.
Leerlingen vullen de opdrachten in a.d.h.v. de info die ze op internet over de verschillende groepen van de nieuwe voedingsdriehoek vinden.
Er is nu ook een oefening in BookWidgets die je kan gebruiken …
Downloadbaar lesmateriaal (36)Leerkracht -
Nomofobietest: Verslaafd aan je smartphone? - Explobots
Aan de hand van dit werkblaadje kunnen de leerlingen een nomofobietest afleggen om zo te ontdekken of ze verslaafd zijn aan hun smartphone of niet.
Downloadbaar lesmateriaal (9) -
Weerbaar op het Web 3: Online identiteit
Via de WOW³-bundel ga je interactief en speels met jongeren aan de slag rond online identiteit. Samen zoom je in op de thema’s online vs. offline wereld, het online imago, je online zelfbeeld en digitale balans.
Leven in het digitale …
Downloadbaar lesmateriaal (3)