Sleutelcompetentie: digitale competenties
De eindtermen onder deze sleutelcompetentie zijn op drie bouwstenen gebaseerd.
De eerste bouwsteen zet in op het beheersen van basisprogramma’s om te creëren, participeren en interageren met als doel jongeren op een efficiënte manier met de desbetreffende technologie te leren werken.
Basiskennis informatica
De eindtermen die onder de tweede bouwsteen vallen, focussen op basiskennis en vaardigheid op het vlak van informatica. Leerlingen voorbereiden op een leven en loopbaan in een snel evoluerende digitale wereld noodzaakt dat die leerlingen de onderliggende werking van digitale infrastructuur en toepassingen begrijpen en leren programmeren.
De laatste bouwsteen zet in op verantwoord, kritisch en ethisch omgaan met digitale en niet-digitale media en informatie. Een belangrijk aspect hiervan is dat leerlingen met portretrecht, intellectueel eigendomsrecht en licenties omgaan en het toepassen.
E-identiteit en e-reputatie
De manier waarop de digitalisering van informatie en communicatie het leven en de relatie met anderen beïnvloedt, heeft namelijk ethische, sociale, juridische en economische aspecten. Het beheren van de e-identiteit en e-reputatie zijn daar een belangrijk onderdeel van.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Spotify for Podcasters: Podcast opnemen
Leer in deze screencast hoe je met het gratis programma Spotify for Podcasters (vroeger: Anchor) jouw eigen podcast opneemt, monteert en publiceert.
VideoICT-coördinator, Systeembeheerder -
Odd One Out: Google Arts & Culture Experiments
In deze interactieve oefening zoek je de afbeelding die gegenereerd is door AI.
Tussen de kunstwerken zit een afbeelding verborgen die door AI gegeneerd is. Vind de vreemde eend in de bijt in een race tegen de klok. Je hebt 4 kansen voordat het …Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Dansende tekeningen: Creatief met AI
Creatief aan de slag gaan met AI, het kan? De leerlingen laten aan de hand van AI hun zelfgemaakte tekening tot leven komen. Ze gebruiken hiervoor een eenvoudige tool, Sketch Metademolab. Nadien kunnen ze er verder mee aan de slag in Canva.
Downloadbaar lesmateriaal (46)Leerkracht -
Hallo Radio!: Workshop radio
Zet samen met je klas de eerste stappen in de radiowereld.
Onder begeleiding van doorwinterde radiomakers neem je in een workshop van drie uur je eigen radioshow op die je na afloop meekrijgt naar huis. De leerlingen krijgen alle macht over …
tot
Nascholing of activiteit -
Waarom AI moeite heeft met het creëren van handen
In deze video kom je te weten hoe het komt dat artificiële intelligentie het zo moeilijk heeft om handen te herkennen of te creëren.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator, … -
3D Pottery: Google Arts & Culture Experiments
Aan de hand van deze oefening bak je online historische potten online bakken met 3D Pottery.
Op de site van Google Arts & Culture kan je jouw leerlingen (gratis) online laten pottenbakken. Ze krijgen een voorbeeld van een historische vaas en …
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Basiscursus Prowise Presenter 10: Instructievideo's
In deze videoreeks vind je instructievideo's over Prowise Presenter 10. In elke video leer je stap voor stap werken met deze digibordsoftware.
Video -
Stop Motion Filmfabriek: Ontdek de geheimen van animatiefilm
Kom met je klas een halve schooldag naar de REKKER studio en ontdek alle geheimen van animatiefilm. Je leert werken met stop-motion-software en denken als een echte animator, zodat je je weet wat je wel en vooral niet moet doen om tot een mooi …
tot, tot
Nascholing of activiteit -
Stop Motion Filmfabriek XL: Ontdek alle geheimen van animatiefilm
Je klas komt een hele schooldag naar de REKKER studio om al doende de geheimen van animatiefilm te ontdekken en filmtaal onder de knie te krijgen. Je leert werken met stop-motion-software, denken als een echte animator en verhalen vertellen als …
tot, tot
Nascholing of activiteit -
Maak je eigen games en animaties: GameLab 3
Game Lab is een programmeeromgeving waar studenten spannende games en animaties kunnen maken.
In dit derde deel van het leertraject GameLab leren studenten over het gebruik van een tekenlus en gaan ze dieper in op de bewegingen van een sprite …WebsiteOrganisatie, firma, vzw -
Online presenteren: Tutorial
In deze tutorial toon ik hoe je via een Google Meet, Zoom of Teams-vergadering een PowerPoint als achtergrond toont en jezelf via een webcam kan toevoegen op hetzelfde scherm. Hiervoor gebruik je het gratis softwareprogramma OBS Studio.
VideoLeerkracht, Pedagogisch begeleider, … -
Sexting@school: Lespakket
Educatief materiaal over sexting voor leerkrachten, jeugdwerkers, jongeren, ouders.
Downloadbaar lesmateriaal (21)