Sleutelcompetentie: digitale competenties
De eindtermen onder deze sleutelcompetentie zijn op drie bouwstenen gebaseerd.
De eerste bouwsteen zet in op het beheersen van basisprogramma’s om te creëren, participeren en interageren met als doel jongeren op een efficiënte manier met de desbetreffende technologie te leren werken.
Basiskennis informatica
De eindtermen die onder de tweede bouwsteen vallen, focussen op basiskennis en vaardigheid op het vlak van informatica. Leerlingen voorbereiden op een leven en loopbaan in een snel evoluerende digitale wereld noodzaakt dat die leerlingen de onderliggende werking van digitale infrastructuur en toepassingen begrijpen en leren programmeren.
De laatste bouwsteen zet in op verantwoord, kritisch en ethisch omgaan met digitale en niet-digitale media en informatie. Een belangrijk aspect hiervan is dat leerlingen met portretrecht, intellectueel eigendomsrecht en licenties omgaan en het toepassen.
E-identiteit en e-reputatie
De manier waarop de digitalisering van informatie en communicatie het leven en de relatie met anderen beïnvloedt, heeft namelijk ethische, sociale, juridische en economische aspecten. Het beheren van de e-identiteit en e-reputatie zijn daar een belangrijk onderdeel van.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Spotify for Podcasters: Podcast opnemen
Leer in deze screencast hoe je met het gratis programma Spotify for Podcasters (vroeger: Anchor) jouw eigen podcast opneemt, monteert en publiceert.
VideoICT-coördinator, Systeembeheerder -
Soundraw: Muziek maken met AI
Met Soundraw maak je eigen muziek met behulp van artificiële intelligentie. Je kiest het genre, de sfeer, het thema en de lengte die je wilt en de AI van Soundraw genereert muziek voor je. Je kan het liedje aanpassen volgens je eigen …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Dansende tekeningen: Creatief met AI
Creatief aan de slag gaan met AI, het kan? De leerlingen laten aan de hand van AI hun zelfgemaakte tekening tot leven komen. Ze gebruiken hiervoor een eenvoudige tool, Sketch Metademolab. Nadien kunnen ze er verder mee aan de slag in Canva.
Downloadbaar lesmateriaal (46)Leerkracht -
Hallo Radio!: Workshop radio
Zet samen met je klas de eerste stappen in de radiowereld.
Onder begeleiding van doorwinterde radiomakers neem je in een workshop van drie uur je eigen radioshow op die je na afloop meekrijgt naar huis. De leerlingen krijgen alle macht over …
tot
Nascholing of activiteit -
Waarom AI moeite heeft met het creëren van handen
In deze video kom je te weten hoe het komt dat artificiële intelligentie het zo moeilijk heeft om handen te herkennen of te creëren.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Patronen: Lespakket
Patronen kennen kinderen misschien van hun kledij (denk aan streepjespatronen, bloemetjes, bolletjes, eenhoorns ...) Maar ook in het dagelijks leven kom je op heel wat plaatsen patronen tegen, denk maar aan de bakstenen van de muren of de rijtjes …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Personages: Lespakket
Alle kinderen zijn fan van helden. Helden zijn niet alleen leuk en avontuurlijk, ze zijn ook vaak heel herkenbaar door de voorwerpen die ze hebben of de kleren die ze dragen. Denk maar aan de toverstaf van Harry Potter, de sneeuwjurk van Elsa …
Downloadbaar lesmateriaal (3) -
Macro: Lespakket
De term macro betekent in de fotografie dat je met jouw camera heel dicht bij je onderwerp gaat. Zo ga je plots allerlei details zien en kan je nieuwe werelden gaan ontdekken, zoals insecten, texturen of kleine plantjes.
Downloadbaar lesmateriaal -
Kleur en monochroom: Lespakket
Alles rondom ons heeft een kleur. Kleur doet dingen in het oog springen, trekt onze aandacht en roept associaties en gevoelens op. Ieder kind heeft wel een lievelingskleur. Ook binnen de fotografie is het een belangrijke bouwsteen.
Downloadbaar lesmateriaal (5)Organisatie, firma, vzw -
Basiscursus Prowise Presenter 10: Instructievideo's
In deze videoreeks vind je instructievideo's over Prowise Presenter 10. In elke video leer je stap voor stap werken met deze digibordsoftware.
Video -
Stop Motion Filmfabriek XL: Ontdek alle geheimen van animatiefilm
Je klas komt een hele schooldag naar de REKKER studio om al doende de geheimen van animatiefilm te ontdekken en filmtaal onder de knie te krijgen. Je leert werken met stop-motion-software, denken als een echte animator en verhalen vertellen als …
tot, tot
Nascholing of activiteit -
Maak je eigen games en animaties: GameLab 3
Game Lab is een programmeeromgeving waar studenten spannende games en animaties kunnen maken.
In dit derde deel van het leertraject GameLab leren studenten over het gebruik van een tekenlus en gaan ze dieper in op de bewegingen van een sprite …WebsiteOrganisatie, firma, vzw