Sleutelcompetentie: digitale competenties
De eindtermen onder deze sleutelcompetentie zijn op drie bouwstenen gebaseerd.
De eerste bouwsteen zet in op het beheersen van basisprogramma’s om te creëren, participeren en interageren met als doel jongeren op een efficiënte manier met de desbetreffende technologie te leren werken.
Basiskennis informatica
De eindtermen die onder de tweede bouwsteen vallen, focussen op basiskennis en vaardigheid op het vlak van informatica. Leerlingen voorbereiden op een leven en loopbaan in een snel evoluerende digitale wereld noodzaakt dat die leerlingen de onderliggende werking van digitale infrastructuur en toepassingen begrijpen en leren programmeren.
De laatste bouwsteen zet in op verantwoord, kritisch en ethisch omgaan met digitale en niet-digitale media en informatie. Een belangrijk aspect hiervan is dat leerlingen met portretrecht, intellectueel eigendomsrecht en licenties omgaan en het toepassen.
E-identiteit en e-reputatie
De manier waarop de digitalisering van informatie en communicatie het leven en de relatie met anderen beïnvloedt, heeft namelijk ethische, sociale, juridische en economische aspecten. Het beheren van de e-identiteit en e-reputatie zijn daar een belangrijk onderdeel van.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Gezondheidstips op sociale media: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je audio en video voor een les over gezondheidstips op sociale media. De redactie van Het Archief voor Onderwijs zocht naar sprekend beeldmateriaal en geknipte fragmenten om dit onderwerp voor de klas te brengen. Gebruik de …
Video -
EDUbox Sociale media
Wat zijn de mechanismes achter sociale media? Hoe komt het dat we er ons zo tot aangetrokken voelen? En hoe kunnen we ons daartegen weerbaar opstellen? Deze EDUbox sociale media voor de eerste graad secundair onderwijs, beantwoordt deze vragen en …
Downloadbaar lesmateriaal -
Friend Zone: Online escapegame
In samenwerking met IBM, Child Focus en Luca ontwikkelde Technopolis een unieke online escape game voor klassen. Een nieuw sociaal media platform en verborgen IP-adressen vormen het voorwerp van een digitale en sociale beproeving die aansluit bij …
Aankondiging (8) -
Nettiquette - Explobots
Nettiquette is een samenvoeging van de woorden netwerk en etiquette. Het zijn normen met betrekking tot het gedrag op het internet en alles wat daarbij hoort zoals het gebruik van smartphone, e-mail, sociale media...
In dit document worden 31 van …
Downloadbaar lesmateriaal (47) -
Het alwetende Facebook: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je beeld- en geluidsfragmenten over Facebook, samen met meer context en concrete lestips. Facebook weet alles, wordt weleens gezegd. Wat is het algoritme van Facebook? Welke data verzamelt het? En wat doet het met die …
Video -
Sexting: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je beeld- en geluidsfragmenten over sexting, samen met meer context en concrete lestips.
Deze collectie werd aangemaakt voor de KLAAR-aflevering Sexting van VRT NWS.
Bekijk de collectie Uitgeklaard: sexting op Het Archief voor …
Video