Sleutelcompetentie: digitale competenties
De eindtermen onder deze sleutelcompetentie zijn op drie bouwstenen gebaseerd.
De eerste bouwsteen zet in op het beheersen van basisprogramma’s om te creëren, participeren en interageren met als doel jongeren op een efficiënte manier met de desbetreffende technologie te leren werken.
Basiskennis informatica
De eindtermen die onder de tweede bouwsteen vallen, focussen op basiskennis en vaardigheid op het vlak van informatica. Leerlingen voorbereiden op een leven en loopbaan in een snel evoluerende digitale wereld noodzaakt dat die leerlingen de onderliggende werking van digitale infrastructuur en toepassingen begrijpen en leren programmeren.
De laatste bouwsteen zet in op verantwoord, kritisch en ethisch omgaan met digitale en niet-digitale media en informatie. Een belangrijk aspect hiervan is dat leerlingen met portretrecht, intellectueel eigendomsrecht en licenties omgaan en het toepassen.
E-identiteit en e-reputatie
De manier waarop de digitalisering van informatie en communicatie het leven en de relatie met anderen beïnvloedt, heeft namelijk ethische, sociale, juridische en economische aspecten. Het beheren van de e-identiteit en e-reputatie zijn daar een belangrijk onderdeel van.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Odd One Out: Google Arts & Culture Experiments
In this interactive exercise you find the image generated by AI.
An image generated by AI is hidden between the artworks. Find the odd one out in a race against time. You have 4 chances before the game is over.Translated by
Interactive exerciseTeacher, ICT co-ordinator, … -
Dancing drawings: Creative with AI
Getting creative with AI, is it possible? The students bring their self-made drawing to life using AI. They use a simple tool for this, Sketch Metademolab. Afterwards they can continue working on it in Canva.
Translated by
Downloadable resource (46)Teacher -
Characters: Lesson pack
All children are fans of heroes. Heroes are not only fun and adventurous, they are also often very recognizable by the objects they have or the clothes they wear. Just think of Harry Potter's magic wand, Elsa's snow dress from Frozen or …
Translated by
Downloadable resource (3) -
Color and Monochrome: Lesson Package
Everything around us has a color. Color makes things stand out, draws our attention and evokes associations and feelings. Every child has a favorite color. It is also an important building block in photography.
Translated by
Downloadable resource (5)Organisation, company, NPO -
Making a video with Clips: Step-by-step plan
The students learn about thaumatrope or miracle rotation. With this you fuse two images together by putting two pictures on the front and back of a piece of paper. Attach a string to the sides of the paper and if you let the strings rotate between …
Translated by
Downloadable resource (14)Teacher -
Tinkercad: Didactic sheet
This didactic sheet with references to curricula and learning outcomes shows you how to get started with Tinkercad as a beginner. Tinkercad is a simple online application to create 3D CAD designs.
The sheet is used in the STEM workshops that you …
Translated by
Downloadable resource (16)