Sleutelcompetentie: digitale competenties
De eindtermen onder deze sleutelcompetentie zijn op drie bouwstenen gebaseerd.
De eerste bouwsteen zet in op het beheersen van basisprogramma’s om te creëren, participeren en interageren met als doel jongeren op een efficiënte manier met de desbetreffende technologie te leren werken.
Basiskennis informatica
De eindtermen die onder de tweede bouwsteen vallen, focussen op basiskennis en vaardigheid op het vlak van informatica. Leerlingen voorbereiden op een leven en loopbaan in een snel evoluerende digitale wereld noodzaakt dat die leerlingen de onderliggende werking van digitale infrastructuur en toepassingen begrijpen en leren programmeren.
De laatste bouwsteen zet in op verantwoord, kritisch en ethisch omgaan met digitale en niet-digitale media en informatie. Een belangrijk aspect hiervan is dat leerlingen met portretrecht, intellectueel eigendomsrecht en licenties omgaan en het toepassen.
E-identiteit en e-reputatie
De manier waarop de digitalisering van informatie en communicatie het leven en de relatie met anderen beïnvloedt, heeft namelijk ethische, sociale, juridische en economische aspecten. Het beheren van de e-identiteit en e-reputatie zijn daar een belangrijk onderdeel van.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Ik twijfel: Informatievaardigheden versterken bij internetgebruikers
Iktwijfel.be biedt handvaten om zekerheid te brengen in twijfels. Je vindt tips over hoe je online goed kan zoeken, aan wie je raad kan vragen of met wie je kan praten over je twijfels. Zo willen we de vaardigheden van internetgebruikers …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Matatalab VinciBot
Matatalab VinciBot is een robotset voor leerlingen vanaf 8 jaar. Deze set kan meer dan elke andere vergelijkbare set.
De Matatalab VinciBot Set heeft diverse en rijke functionaliteit, open uitbreidbaarheid en een uitstekende kwaliteit.
Met zijn …Fysiek materiaal -
EU Code Week Escaperoom: Eduscape eenvoudig
Deze online escaperoom is gemaakt door de leading teachers van de EU Code Week in België. Ideaal als starter voor de EU Code Week in jouw klas.
De escaperoom bestaat uit enkele leuke puzzels die de leerlingen kunnen oplossen om tot aan het einde …
Interactieve oefening (7) -
Zo werkt Nearpod: handleiding.
Nearpod is een online platform waarmee je presentaties kan voorzien van interactieve opdrachten. Deze bijdrage bevat een beknopt stappenplan over het gebruik van de website. In vijf eenvoudige stappen verken je de omgeving:
- stap 1: aanmelden …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator -
EU Code Week Escaperoom: Eduscape
Deze online escaperoom is gemaakt door de leading teachers van de EU Code Week in België. Ideaal als starter voor de EU Code Week in jouw klas.
De escaperoom bestaat uit enkele leuke puzzels die de leerlingen kunnen oplossen om tot aan het …
Interactieve oefening (5) -
Succesvol studeren met de computer: Webinar
In deze opname krijg je concrete tips om succesvol te studeren met de computer:
- voorleesssoftware,
- GEEF AF!,
- tools om de computer in te zetten bij leerlingen,
Digitale hulpmiddelen zijn essentieel voor leerlingen met leerstoornissen als dyslexie, …
Video -
Probeer gratis onze STEM en educatieve robotica kits uit
Je krijgt, als leerkracht, gedurende twee weken een gratis proefperiode voor onze STEM en educatieve robotica kits.
Ga naar onze website voor meer informatie.
Fysiek materiaal -
Een video maken met Clips: Stappenplan
De leerlingen leren over thaumatroop of wonderdraaiing. Daarmee smelt je twee beelden samen door twee plaatjes op een voor en achterkant van een papiertje te doen. Aan de zijkanten van het papier maak je een touwtje vast en als je …
Downloadbaar lesmateriaal (14)Leerkracht -
Digitaal leren in de pandemie: best practices uit het handboek
Tijdens het academiejaar 2020-2021 gaf de wereldwijde pandemie de Europeana-gemeenschap van opvoeders de kans om relevanter te worden in hun werk om digitale cultuur te integreren in leerpraktijken en om nog verder te groeien. Evenementen zoals de …
Vertaald door
Downloadbaar lesmateriaal -
Een schermopname maken in PowerPoint: Handleiding
Op deze supportpagina wordt stapsgewijs uitgelegd hoe je schermopnames kan toevoegen aan een presentatie met PowerPoint 2016. Deze functie is reeds beschikbaar met Office 2013.
Dankzij deze functie kan je leerlingen doorheen een bestaande presentatie …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Aan de slag met digital storytelling: Leidraad
De leidraad Aan de slag met Digital Storytelling: een versterkende methodiek voor de integratie van kwetsbare doelgroepen is een praktische handleiding om met een groep aan de slag te gaan rond het versterken van de 21-eeuwse vaardigheden. Niet …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
VEXcode VR: Online STEM-platform voor 8+
VEXcode VR is een eenvoudig te gebruiken platform waarmee je een virtuele robot kan programmeren met behulp van een op blokken gebaseerde programmeeromgeving aangedreven door Scratch of met een speciaal ontwikkelde Python-interface. …
App of software