Sleutelcompetentie: digitale competenties
De eindtermen onder deze sleutelcompetentie zijn op drie bouwstenen gebaseerd.
De eerste bouwsteen zet in op het beheersen van basisprogramma’s om te creëren, participeren en interageren met als doel jongeren op een efficiënte manier met de desbetreffende technologie te leren werken.
Basiskennis informatica
De eindtermen die onder de tweede bouwsteen vallen, focussen op basiskennis en vaardigheid op het vlak van informatica. Leerlingen voorbereiden op een leven en loopbaan in een snel evoluerende digitale wereld noodzaakt dat die leerlingen de onderliggende werking van digitale infrastructuur en toepassingen begrijpen en leren programmeren.
De laatste bouwsteen zet in op verantwoord, kritisch en ethisch omgaan met digitale en niet-digitale media en informatie. Een belangrijk aspect hiervan is dat leerlingen met portretrecht, intellectueel eigendomsrecht en licenties omgaan en het toepassen.
E-identiteit en e-reputatie
De manier waarop de digitalisering van informatie en communicatie het leven en de relatie met anderen beïnvloedt, heeft namelijk ethische, sociale, juridische en economische aspecten. Het beheren van de e-identiteit en e-reputatie zijn daar een belangrijk onderdeel van.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Angry Birds coderen met ZIM
Deze bijdrage toont je een overzicht van hoe je het spelletje Angry Birds kan programmeren met ZIM. Je vindt alle nodige info in dit Engelstalige artikel om tot het afgewerkte spel te komen.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
VOKA Pathology 3D: Anatomie van het menselijk lichaam via AR
Deze applicatie biedt je een 3D-atlas van de menselijke anatomie. Via gedetailleerde beelden krijg je inzicht in de binnen- en buitenkant van verschillende anatomische structuren bij de mens.
Het is mogelijk in- en uit te zoomen op de 3D-modellen, …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
STEMpedia Education: Lesmateriaal en projecten voor STEM
STEMpedia helpt leerlingen en leerkrachten op een interactieve manier leren over kunstmatige intelligentie, machine learning, Python en robotica. De website bundelt een grote hoeveelheid aan projecten en leermiddelen over coderen en …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
EDUbox, Energie: Interactieve videoles
De VRT EDUbox is digitaal en kant-en-klaar lesmateriaal rond één maatschappelijk thema. De EDUbox bevat tekst, video, digitale tools, interactieve oefeningen en discussiemomenten.
De EDUbox bestaat in verschillende vormen. De …
Interactieve oefening -
EDUbox Energie: Lespakket
De VRT EDUbox is digitaal en kant-en-klaar lesmateriaal rond één maatschappelijk thema, op maat van leerlingen. Het bestaat uit tekst, video, digitale tools, interactieve opdrachten, discussiemomenten ...
Deze EDUbox behandelt het …
Downloadbaar lesmateriaal -
Bouw je eerste mini-satelliet: Raspberry Pi voor beginners
Leer metingen uitvoeren op een onbemande vlucht:
- gebruik een Raspberry Pi Pico microcontroller;
- initiatie voor echte beginners, geen voorkennis of enige ervaring vereist;
- toelichting en praktijkoefeningen, onder begeleiding van een ervaren …
,
Nascholing of activiteit -
EDUbox Gezondheid: Lespakket
Wie ziek is, hoeft zich in ons land doorgaans geen grote zorgen te maken. Een bezoek aan de huisarts is gemakkelijk en betaalbaar. Dat is niet overal in de wereld zo. Gakkezondheidszorgsystemen vergen veel geld en energie en zijn overal anders. …
Downloadbaar lesmateriaal (3) -
BetterGeo Edu: Geologie leren met Minecraft
BetterGeo is het resultaat van de samenwerking van enkele Europese universiteiten, gesteund door EIT Raw Materials, waarin lesmateriaal werd ontwikkeld op basis van Minecraft.
De focus ligt op sensibilisering van grondstoffendelving en …
App of software -
Voedingsdriehoek: ICT-opdracht
ICT-opdracht over de nieuwe voedingsdriehoek.
Leerlingen vullen de opdrachten in a.d.h.v. de info die ze op internet over de verschillende groepen van de nieuwe voedingsdriehoek vinden.
Er is nu ook een oefening in BookWidgets die je kan gebruiken …
Downloadbaar lesmateriaal (36)Leerkracht -
Escape The Lab: Virtuele escaperoom
Virtual Reality ervaring waarbij je met realistische chemische experimenten ontsnapt uit de escaperoom.
App of softwareLeerkracht -
Een Boole enen en nullen - Explobots
In Een Boole enen en nullen maken de leerlingen kennis met de Booleaanse algebra en hoe dit nuttig kan worden toegepast in elektrische, elektronische, pneumatische en hydraulische systemen.
Ze leren waarheidstabellen opstellen voor …Fysiek materiaal -
STEM@DeVesten
Voor mijn STEM-leerlingen heb ik een website gemaakt met verschillende links naar STEM -tools en -websites.
Je kan er links vinden naar programmeersites (Scratch, Micro:bit, Lego mindstorms, Appinventor,..) maar ook naar websites die je in techniek …
Website (4)Leerkracht