Sleutelcompetentie: digitale competenties
De eindtermen onder deze sleutelcompetentie zijn op drie bouwstenen gebaseerd.
De eerste bouwsteen zet in op het beheersen van basisprogramma’s om te creëren, participeren en interageren met als doel jongeren op een efficiënte manier met de desbetreffende technologie te leren werken.
Basiskennis informatica
De eindtermen die onder de tweede bouwsteen vallen, focussen op basiskennis en vaardigheid op het vlak van informatica. Leerlingen voorbereiden op een leven en loopbaan in een snel evoluerende digitale wereld noodzaakt dat die leerlingen de onderliggende werking van digitale infrastructuur en toepassingen begrijpen en leren programmeren.
De laatste bouwsteen zet in op verantwoord, kritisch en ethisch omgaan met digitale en niet-digitale media en informatie. Een belangrijk aspect hiervan is dat leerlingen met portretrecht, intellectueel eigendomsrecht en licenties omgaan en het toepassen.
E-identiteit en e-reputatie
De manier waarop de digitalisering van informatie en communicatie het leven en de relatie met anderen beïnvloedt, heeft namelijk ethische, sociale, juridische en economische aspecten. Het beheren van de e-identiteit en e-reputatie zijn daar een belangrijk onderdeel van.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Dinogame ontwerpen met Zimjs
In deze presentatie leer je meer over hoe je met ZimJs-code een dinogame ontwerpt zoals de bekende Chrome Dino game. Je vindt ook een videohandleiding over hoe je zo een game ontwerpt in Octostudio.
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Generatieve AI veilig en verantwoord inzetten: Toolkit voor in de klas
Deze door Microsoft ontwikkelde toolkit is ontworpen voor leerkrachten die lesgeven aan leerlingen van 13 tot 15 jaar. Het heeft tot doel generatieve AI op een toegankelijke manier te introduceren en bewustzijn bij jongeren op te bouwen door …
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht, Ander -
Gratis tools in je les: Presentatie ICT-dag 2024
Presentatie waarin eerst kort het T-Packmodel wordt besproken. Daarna wordt dieper ingegaan op verschillende gratis tools die je kan inzetten om interactief aan de slag te gaan:
- Mentimter;
- Flip;
- Canva;
- ChatGPT en Bing Create;
- Quizizz.
Gebruik ook de …
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
Werken met het toetsenbord: Visual
Hebben jij of jouw leerlingen het soms moeilijk met het vinden van de juiste toetsencombinaties voor het euroteken of het apenstaartje (@) of letters zoals é, ç, ê ... ? Deze toetsenbordafbeelding leert jouw leerlingen meteen …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Multimediaprincipes van Mayer
Multimediaprincipes van Mayer
- Je kan de voordelen van het toepassen van multimedia in het leerproces uitleggen.
- Je kan voorbeelden geven van hoe visuele en auditieve elementen kunnen worden gecombineerd om de leerervaring te verbeteren.
- Je kan …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator -
Wijze lessen, twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek: Mindmap met didactische tips
Mindmap met didactische tips op basis van het boek Wijze lessen: twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek (Surma, T., Vanhoyweghen, e.a. - 2019). De mindmap voorziet bij elk van de twaalf bouwstenen info, tips en digitale tools om …
Downloadbaar lesmateriaal (15)Leerkracht, ICT-coördinator -
Communicatie via mail: Formeel versus informeel
Deze bijdrage bevat een overzichtelijke poster die de belangrijkste kenmerken van formele en informele e-mails vergelijkt..
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Werken met het toetsenbord en touchpad van een laptop
Met deze PowerPoint leer je jouw leerlingen wat je allemaal kan typen en uitvoeren met het toetsenbord en het touchpad van je laptop.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
ICT-integratie in het vak Nederlands
In deze online map vind je lessen die te gebruiken zijn bij het behalen van de ICT-eindtermen en leerplandoelen binnen Nederlands. Je vindt er o.a. lessen terug die gaan over:
- nettiquette;
- poëzie;
- romantiek en realisme.
Deze map wordt in de …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Codefestival 2023: Presentaties en workshops
Op maandag 9 oktober organiseerde het Kenniscentrum Digisprong een nieuwe editie van het Codefestival. Tijdens dit event zetten we coderen en programmeren in de kijker. We willen daarbij zoveel mogelijk leraren inspireren en motiveren om …
Downloadbaar lesmateriaal -
Aan de slag met Pixilart
Pixilart is een kunstcommunity voor iedereen. Maak prachtige pixelkunst, deel en werk samen aan jouw ontwerpen.
Slechts in een paar klikken en enkele frames maak je een verbluffende animatie. De teken- en animatietoepassingen van Pixilart zijn …
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht, Ander -
Ella, de cyberheldin: Lesproject over cyberveiligheid
Ella, onze cyberheldin, heeft een onverzadigbare nieuwsgierigheid, lost graag problemen op en is ontzettend geïnteresseerd in technologie. Wanneer haar vrienden in de problemen komen door een cyberhack, schiet zij meteen te hulp. Ontdek hoe …
Downloadbaar lesmateriaal (6)