Sleutelcompetentie: digitale competenties
De eindtermen onder deze sleutelcompetentie zijn op drie bouwstenen gebaseerd.
De eerste bouwsteen zet in op het beheersen van basisprogramma’s om te creëren, participeren en interageren met als doel jongeren op een efficiënte manier met de desbetreffende technologie te leren werken.
Basiskennis informatica
De eindtermen die onder de tweede bouwsteen vallen, focussen op basiskennis en vaardigheid op het vlak van informatica. Leerlingen voorbereiden op een leven en loopbaan in een snel evoluerende digitale wereld noodzaakt dat die leerlingen de onderliggende werking van digitale infrastructuur en toepassingen begrijpen en leren programmeren.
De laatste bouwsteen zet in op verantwoord, kritisch en ethisch omgaan met digitale en niet-digitale media en informatie. Een belangrijk aspect hiervan is dat leerlingen met portretrecht, intellectueel eigendomsrecht en licenties omgaan en het toepassen.
E-identiteit en e-reputatie
De manier waarop de digitalisering van informatie en communicatie het leven en de relatie met anderen beïnvloedt, heeft namelijk ethische, sociale, juridische en economische aspecten. Het beheren van de e-identiteit en e-reputatie zijn daar een belangrijk onderdeel van.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Gratis bijscholingen dit voorjaar: Inspirerend audiovisueel materiaal en lestips!
Meer inspelen op de actualiteit met audio en video in je klas? Werkvormen met audiovisueel materiaal voor jouw vak? Samen met collega’s lesmateriaal maken en delen? Het Archief voor Onderwijs zorgt voor een kick-start met gratis workshops, …
Aankondiging -
Verruim het zicht van je leerlingen op de beroepswereld met BLIK
Beroep, loopbaan en ik, ofwel BLIK, is een kortlopend digitaal project rond studiekeuze waarmee je het zicht van je leerlingen op de beroepswereld verruimt en zelfkennis en -bewustzijn stimuleert.
In het kort
- vakoverschrijdend
- zes modules = zes …
Aankondiging -
Gratis kranten en tijdschriften doorzoeken via het krantenarchief van de bib
Meer actualiteit in je les? Doorzoek gratis miljoenen artikels uit Belgische kranten & tijdschriften met het digitale krantenarchief van de bib. Met je Mijn Bibliotheek-profiel heb je altijd toegang, waar je ook bent. Op school moet je …
Aankondiging (4) -
De Wonderlijke Wandeling: Wetenschappelijke speurtocht met opdrachten
Op deze wetenschappelijke speurtocht vol leuke opdrachtjes vind je wetenschap waar je het niet verwachtte. Je ontdekt hoe je een standbeeld meet zonder erop te klimmen, hoe je je evenwicht houdt zonder in de Graslei te vallen, hoe kleuren werken …
Aankondiging (4)Ander -
EU Project initiatief zoekt nog enkele partnerscholen
Het beoogde project wil bijdragen aan het gebruik van data-gebaseerde benaderingen en kunstmatige intelligentie (AI)-gestuurde toepassingen binnen het taalonderwijs in het secundair onderwijs ter ondersteuning van (vreemde) …
Aankondiging -
Nieuwe oefenmogelijkheden op Het Archief voor Onderwijs, in de uitgebreide leerlingenruimte voor secundair
Laat je leerlingen zelf veilig op zoek gaan naar filmpjes en geluidsfragmenten: met zoekoefeningen krijgen ze een eigen zoekbalk en beperkte filters. Ze kunnen dat materiaal ook samenbrengen in een eigen collectie, met extra uitleg en een logisch …
Aankondiging -
Word gratis lid van DataCamp for Classrooms
DataCamp is een interactief online onderwijsplatform voor data-analyse en codeertalen zoals R, Python, Excel en SQL.
DataCamp geeft je toegang tot:
- een platform dat direct toegankelijk is in de browser en dus geen download of configuratie …
Aankondiging -
PlugNPlay de Toekomst: STEAM op school
Hoe kan je technologie creatief inzetten voor de toekomst? Tijdens deze workshop dagen we leerlingen uit om innovatieve oplossingen te prototypen met een PlugNPlay-toolbox van sensoren en het online platform plugnplay.gluon.be. Hierbij …
Aankondiging -
Nieuw op Het Archief voor Onderwijs: Inspiratie rond de zestien sleutelcompetenties
Hoe zet je de vernieuwing om in de lespraktijk? Het Archief voor Onderwijs selecteerde relevante filmpjes en audiofragmenten om in de klas te werken rond de 16 sleutelcompetenties. Voor elke sleutelcompetentie vind je dit lesmateriaal, tips en …
Aankondiging -
Friend Zone: Online escapegame
In samenwerking met IBM, Child Focus en Luca ontwikkelde Technopolis een unieke online escape game voor klassen. Een nieuw sociaal media platform en verborgen IP-adressen vormen het voorwerp van een digitale en sociale beproeving die aansluit bij …
Aankondiging (8) -
Bijles- en coachingsaanbod Leerhuis Orveyt
Op zoek naar een gemotiveerde en gediplomeerde bijlesgever en coach?
Leerhuis Orveyt ondersteunt kinderen, jongeren en volwassen bij het leren en hun leerhouding. Via een-op-eenbegeleiding kijk ik naar …
Aankondiging -
Registreer je vanaf 24/08/2020 opnieuw voor gratis Alinea of Kurzweil 3000
LeesVoor!Vlaanderen (Initiatief van de Vlaamse overheid) biedt voor het vierde jaar gratis voorleessoftware voor alle leerlingen met een geldig attest, ook voor OKAN & leerlingen van het buitengewoon onderwijs.
Met Alinea of Kurzweil 3000 heb je …
Aankondiging