Sleutelcompetentie: digitale competenties
De eindtermen onder deze sleutelcompetentie zijn op drie bouwstenen gebaseerd.
De eerste bouwsteen zet in op het beheersen van basisprogramma’s om te creëren, participeren en interageren met als doel jongeren op een efficiënte manier met de desbetreffende technologie te leren werken.
Basiskennis informatica
De eindtermen die onder de tweede bouwsteen vallen, focussen op basiskennis en vaardigheid op het vlak van informatica. Leerlingen voorbereiden op een leven en loopbaan in een snel evoluerende digitale wereld noodzaakt dat die leerlingen de onderliggende werking van digitale infrastructuur en toepassingen begrijpen en leren programmeren.
De laatste bouwsteen zet in op verantwoord, kritisch en ethisch omgaan met digitale en niet-digitale media en informatie. Een belangrijk aspect hiervan is dat leerlingen met portretrecht, intellectueel eigendomsrecht en licenties omgaan en het toepassen.
E-identiteit en e-reputatie
De manier waarop de digitalisering van informatie en communicatie het leven en de relatie met anderen beïnvloedt, heeft namelijk ethische, sociale, juridische en economische aspecten. Het beheren van de e-identiteit en e-reputatie zijn daar een belangrijk onderdeel van.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
Level Up: Magazine over gezond gamen
Ons nieuw magazine over gezond gamen is nu beschikbaar: Level Up! Het bevat 32 interactieve en inzichtrijke A4 pagina’s rond gezond gamen en digitale balans.
Wat zit er onder andere in?
- uitleg over de wereld van games: evolutie, soorten …
Fysiek materiaal -
EDUbox Cultuur: Update
Stimuleer cultureel bewustzijn van jongeren met de EDUbox Cultuur. Update: met linken naar erfgoed én een bestelbare box.
De EDUbox Cultuur, een verruimende blik op de wereld wil leerkrachten ondersteunen om jongeren uit het secundair …
Fysiek materiaalLeerkracht -
Arcade: Werking van spelconsoles
In Arcade onderzoeken de leerlingen de werking van spelconsoles door een blik te werpen op de evolutie en ontdekken ze hoe het gegevensverwerkend proces wordt uitgevoerd door de hardware. Ze maken kennis met bits en bytes en doen een …
Fysiek materiaal -
Het abc van xyz - Explobots
In Het abc van xyz onderzoeken de leerlingen de geheimen van het 3D-printen. Ze ontdekken hoe je coördinaten kan bepalen in de derde dimensie en hoe navigatiesystemen werken.
De leerlingen zetten hun eerste stappen in de wereld van het technisch …Fysiek materiaal -
Een Boole enen en nullen - Explobots
In Een Boole enen en nullen maken de leerlingen kennis met de Booleaanse algebra en hoe dit nuttig kan worden toegepast in elektrische, elektronische, pneumatische en hydraulische systemen.
Ze leren waarheidstabellen opstellen voor …Fysiek materiaal -
Ice Crime Knutselboek: Escaperooms maken
Met dit knutsel-leer-boek proberen ze een antwoord te bieden op de vraag hoe je een escaperoom bouwt.
Deel 1 omvat de volledige uitwerking van een Escape Game die ze origineel ontwierpen voor laatste graad lager/eerste graad middelbaar. Doel was aan …
Fysiek materiaal (3)Andere functie -
Veilig op het internet: Leer phishing herkennen
Cybercriminelen worden steeds slimmer waardoor bijvoorbeeld phishing steeds moeilijker te herkennen valt. Gelukkig zijn er enkele basisregels die je kan volgen en kan je jouw opmerkzaamheid ervoor oefenen. Daarom stelde Beego een boek samen met …
Fysiek materiaalAndere functie -
Plaatjes draaien - Explobots
In Plaatjes draaien vertrekken de leerlingen van de behoefte om muziek te luisteren en te maken. Ze bestuderen geluidsgolven en nemen een blik op het verleden van geluidsdragers en de bijhorende muziekspelers. Hierdoor leren ze verschillende …
Fysiek materiaal -
Computerboekhouden met Octopus
Dit handboek is een vlotte, hands-on onderdompeling in de mogelijkheden van het onlinepakket Octopus Internetboekhouden. In een eenvoudige starterscase leert u snel en helder de basistransacties verwerken. Dan wacht een uitdagende case, uit het …
Fysiek materiaal -
Bioscoop: Technische geschiedenis - Explobots
In Bioscoop bekijken de leerlingen de technische geschiedenis van de bioscoop (projecties, fotografie en film). Vertrekkende van deze geschiedenis maken de leerlingen een camera obscura die ze stap voor stap optimaliseren zodat hij ook dienst …
Fysiek materiaal