16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Is that WEIRD?: The playing cards of the board game
This app contains all the playing cards of the board game Is that weird? , a game about mental health and quality of life. Have a playful conversation with each other about what you are experiencing in your life and what you think and feel about …
Translated by
App or software (6)Teacher, Other -
DigiTaal: Exercises for people with aphasia
Various freeware language learning games.
The first series of exercises consists of (re)typing letters, words and sentences.
In the second and third category, vocabulary, spelling, ... are practiced.
Finally, there are a number of word games (word …Translated by
App or softwareOrganisation, company, NPO -
Language App: Dictionary, Synonyms, Conjugations,
With the Language App you get a complete range of Dutch dictionaries, clearly arranged in one app.
The app contains the following dictionaries:- translation dictionary (NL, DE, FR, EN, ES),
- puzzle dictionary,
- cryptogram dictionary,
- Dutch …
Translated by
App or software (9)Teacher, Learning mentor -
Wakosta?!: Guide to your budget
Wakosta?! is an app that helps young people learn to manage their budget.
With this app you can enter income and expenses and have an overview of your budget per month or per week.
At the end of the month you can enter your surplus (+) or deficit (-) …Translated by
App or software (9)Organisation, company, NPO -
Anderslezen app: Daisy audiobooks on your tablet or smartphone
With the free Anderslezen app you can read the thousands of Daisy audio books from Luisterpuntbibliotheek on your tablet or smartphone.
Children with a reading disability (blind, visually impaired, dyslexia, concentration disorder, etc.) can 'browse' …
Translated by
App or software