-
Chrome Dinogame ontwerpen met OctoStudio en Zimjs
In deze bijdrage leer je hoe je met ZimJs-code een loopgame ontwerpt zoals de bekende Chrome Dino game met AI. Je vindt in deze bijlage ook een videohandleiding over hoe je zo een game ontwerpt met codeblokjes op een mobiel toestel en via de app …
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Generatieve AI veilig en verantwoord inzetten: Toolkit voor in de klas
Deze door Microsoft ontwikkelde toolkit is ontworpen voor leerkrachten die lesgeven aan leerlingen van 13 tot 15 jaar. Het heeft tot doel generatieve AI op een toegankelijke manier te introduceren en bewustzijn bij jongeren op te bouwen door …
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht, Ander -
E-mailen en e-mailetiquette: Cursus
Cursus over het correct opstellen en verzenden van e-mail waarbij leerlingen rekening dienen te houden met de richtlijnen van de nettiquette. De belangrijkste richtlijnen vind je terug op een poster die je in de klas kan omhoog hangen.
Volgende …
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht, ICT-coördinator -
Mediawijs omgaan met misleidende informatie: Groepstaak
Een leidraad voor leerlingen om een groepsopdracht over misleidende informatie tot een goed einde te brengen. De leerlingen onderzoeken in groep een vorm van desinformatie.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator -
Verken OctoStudio: Allerlei ideeën
Hier staat een verzameling van ideeën om te creëren en coderen met behulp van OctoStudio. Ontdek verschillende manieren om code te combineren met alledaagse materialen als hulpmiddel. Sommige zijn volwaardige projecten, andere zijn …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator -
Framing: Verwerkingsopdracht
Dit is een verwerkingsopdracht bij het onderwerp framing. De opdracht laat de leerlingen nadenken over hoe ze zelf een boodschap kunnen framen op twee tegengestelde manieren. Op deze manier verwerken de leerlingen de leerstof door ze zelf toe te …
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Hebben influencers een slechte invloed: Mindmap
Mindmap om te laten invullen door je leerlingen na het bekijken van het videofragment over influencers.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Programmeren in Scratch: Opdrachten
In deze bijdrage vind je verschillende bundeltjes waarmee je jouw leerlingen spelletjes laat ontwerpen in Scratch. Elke bundel is een stappenplan met screenshots. De opdrachten zijn:
- platformer maken;
- Pong-spel maken;
- cookie clicker; …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Efficiënt websites ontwikkelen met Brackets: Leerfiches
Deze leerfiches zijn ontworpen als aanvulling op de cursus Efficiënt websites ontwikkelen met Brackets van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. De nadruk wordt gelegd op de volgende zaken: de vernieuwingen die HTML5 met zich meebracht enerzijds, …
Downloadbaar lesmateriaalStudent (lerarenopleiding) -
Richtlijnen voor het gebruik van generatieve AI op school: Presentatie
Presentatie met richtlijnen voor het gebruik van generatieve artificiële intelligentie op school.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator -
Een schermopname maken met ScreenPal: Stappenplan
De instructiefiche legt stap voor stap uit hoe je schermopnames maakt met het programma ScreenPal.
Handig om zelfstandig met het programma aan de slag te gaan.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Nepnieuws: Invulblad bij EDUbox Nepnieuws
Invuldocument bij EDUbox Nepnieuws: Lespakket. De leerlingen doorlopen de EDUbox klassikaal of individueel en vullen ondertussen het document in.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht