-
De eXpeRiences van Niels Vleeschouwer: Training in VR
Niels Vleeshouwer werkt sinds een goede twee jaar voor Supportsquare in Gent. Voorafgaand volgde hij onderwijskunde aan UGent. Hij leerde Supportsquare kennen via een lesopdracht, het sprak hem aan om daar aan de slag te gaan rond levenslang …
ArtikelLeerkracht -
Zo surfen je bso-leerlingen met een kritische blik
Hoe leer je leerlingen in het beroepssecundair onderwijs goed argumenteren, bewuste keuzes maken en alert omgaan met media? Drie leraren vertellen hoe zij in hun lessen werken aan de eindtermen kritisch denken en mediawijsheid.
Artikel -
Grieks en Minecraft: Akropolis Avontuur
Hoe breng je educatieve technologie in de klassieke talen? Vorig academiejaar ontwierpen mijn studenten en ik lesmateriaal dat net dit deed! We ontwikkelden twee levels waarin leerlingen het oude Rome konden verkennen en via opdrachten meer …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Van gamen kan je leren
Interview van Schoolit, met Liesbeth Last over game based learning op school.
Liesbeth studeerde Theologie aan de KUL en haalde een master in Islamitische theologie. Ze geeft acht uur godsdienst in het Vrij Technisch Instituut in Roeselare en …
ArtikelLeerkracht, Ander -
Ontdek Latijn met Minecraft
De leerlingen ontdekken de taal, cultuur en het leven van de Romeinen door middel van een aangepaste Minecraftwereld.
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
COSMO: Maken en kijken met Virtual Reality
In COSMO draait het allemaal rond maken! Met behulp van Augmented Reality laten we leerlingen en operatoren met een beperking heel wat dingen maken: een cadeaubox (die ze zelf plooien) gevuld met thee, een vogelhuisje uit hout, een waaier met …
ArtikelLeerkracht -
VR Leerfabriek: Project IMEC Smart Education @ schools
Interview waarin drie leerkrachten vertellen over hun ervaringen met 360°-VR.
VR Leerfabriek is een project van imec Smart Education @ Schools. Ze dissemineren heel wat materiaal en helpen jouw school graag verder op weg met 360°-VR.
ArtikelLeerkracht -
Starten met virtual reality: Praktische info
Artikel waarin je antwoorden krijgt op een aantal praktische vragen als je wil starten met virtual reality in de klas of op school. Ik heb het daarbij over:
- ruimte en draagbaarheid;
- speelruimte;
- kabels of draadloos;
- internetverbinding; …
ArtikelLeerkracht -
Virtual Reality: Vragen uit de praktijk
In dit artikel gaat Kim Dekeyser dieper in op het gebruik van Virtual Reality in het onderwijs. De auteur beantwoordt een aantal vaak gestelde vragen als het gaat over de implementatie van VR in de klaspraktijk.
ArtikelLeerkracht -
Online identiteit en gedrag jongeren: Onderzoeksrapport
Pimento onderzocht de online wereld van Vlaamse jongeren via enquêtes en interviews met meer dan duizend jongeren.
- Wat doen jongeren online?
- Zijn ze hetzelfde online als offline?
- Wanneer nemen ze een screenshot van een foto?
- Wanneer liken ze …
Artikel -
Veiligheidsprotocollen oefenen in virtual reality
Virtual en augmented reality (VR en AR) maken het mogelijk om extreme situaties die in de praktijk zelden voorkomen toch op een realistische manier te trainen. Vooral in het beroepsonderwijs biedt dit uitkomst. Het STC mbo-college in Brielle past …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Commerciële videogames voor in de klas
In het onderwijs worden vooral educatieve games gebruikt. Maar wist je dat er ook heel wat commerciële spellen zijn die een educatieve meerwaarde hebben? Je leest er alles over in dit artikel.
Artikel